joi, 5 mai 2011

PFA cu activitate de transport in regim de taxi

Cum se organizeaza contabilitatea unei PFA cu activitate de transport in regim de taxi, care pana la data de 31 decembrie 2010 a optat pentru impozitarea pe baza de norma de venit? Care sunt documentele si operatiunile contabile necesare?

Raspuns:

Organizarea contabilitatii unui PFA in sistem real, ca urmare a modificarii in vara trecuta a legii transportului, este facuta conform O.M.F.P. nr. 1040/2004 privind contabilitatea in partida simpla, fapt ce nu presupune utilizarea unui plan de conturi si nici efectuarea de inregistrari contabile pentru activitatea acestei PFA.

Astfel, documentele minimale obligatorii sunt:
- Registrul de incasari si plati si
- Registrul Inventar.

Aceste registre vor fi vizate de catre autoritatea fiscala unde este inregistrat PFA.
Diferenta fata de contabilitatea unei societati comerciale consta in faptul ca veniturile sunt considerate realizate la data incasarii, iar cheltuielile la data platii.

Potrivit art. 48 alin. (1) si alin. (2) din Codul fiscal, baza de determinare a impozitului pe venit se stabileste ca diferenta intre venitul brut (venitul incasat) si cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri. Aceste venituri si cheltuieli vor fi inregistrate cronologic si sistematic in Registrul de incasari si plati pe baza documentelor justificative ce atesta operatiile efectuate.

Potrivit art. 48 alin. (5) din Codul fiscal, si PFA poate inregistra cheltuieli deductibile limitate, din care amintim:
- cheltuieli cu sponsorizari si mecenat 5%
- cheltuieli de protocol 2%
- cotizatii platite 2%

Fiecare dintre aceste plafoane de deductibilitate limitata trebuie analizate punctual in functie de situatia concreta a activitatii PFA, avand in vedere ca se raporteaza la o baza diferita decat baza de determinare a impozitului pe venit.

In Registrul Inventar se regasesc activele imobilizate ale PFA, a caror amortizare este pemisa si se scade din valoarea venitului realizat. Amortizarea acestor active urmeaza procedurile stabilite si valabile pentru societatile comerciale conform H.G. nr. 2.139/2004 privind catalogul si duratele normate de functionare a mijloacelor fixe.

Din punct de vedere procedural, in termen de 30 de zile de la realizarea venitului se depune declaratie estimativa pentru intreg anul, iar in baza acesteia se va achita un impozit pe venit in 4 transe anticipate egale ( 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie, 15 decembrie). Pana pe data de 15 mai a anului urmator, trebuie depusa declaratia finala pentru anul incheiat, in baza careia se va achita/scadea diferenta de impozit fata de cel estimat si achitat anticipat.

Potrivit prevederilor de la art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006 privind asigurarile de sanatate, persoana fizica autorizata are obligatia platii contributiei la asigurarile de sanatate in baza unui contract incheiat cu Casa de sanatate. Documentele in baza carora se va determina contributia sunt declaratiile estimative si finale de venit depuse la administratia financiara.

Un comentariu:

  1. Buna ziua, as dori sa stiu daca sunteti interesat sa facem un schimb de link-uri/rview.

    (*Va pot oferii link pe mai multe blog-uri)

    Astept raspuns la adresa de email office@pyads.info

    O zi buna.

    RăspundețiȘtergere